Det er blevet tydeligt for de fleste, at frivillig- og foreningslivet er enormt presset – især efter corona. Landsgardeforeningens paraplyorganisationer Amatørmusik Danmark og Amatørernes Kunst og Kultur Samråd, har derfor givet en kommentar på denne tendens, som underbygger det, som vi oplever i Landsgardeforeningen:
NÅR MAN I OFFENTLIGHEDEN TALER OM AT VÆRE ENGAGERET FRIVILLIGT, HANDLER DET I DAG HOVEDSAGELIGT OM, HVORDAN MAN KAN GØRE DET ATTRAKTIVT AT FÅ FRIVILLIGE TIL AT LÆGGE ARBEJDSTIMER – GRATIS NATURLIGVIS – OG IKKE OM HVORDAN DELTAGELSEN I FORENINGSFÆLLESSKABET KAN BLIVE MERE ATTRAKTIVT FOR ALLE – PÅ TVÆRS AF ALDER.
VORES FORENINGSLIV ER MED ANDRE ORD VED AT BLIVE FOR MEGET FRIVILLIGT ARBEJDE OG FOR LIDT AKTIVT FORENINGSLIV.
MEN LØSNINGEN ER IKKE AT TALE BLINDT OM, HVORDAN VI FÅR FLERE I GANG MED DET FRIVILLIGE ARBEJDE – I STEDET SKAL VI I GANG MED AT SKABE OVERSKUD TIL AT UDVIKLE FÆLLESSKABETS KERNEAKTIVITETER. VI SKAL DERFOR ITALESÆTTE FRIVILLIGHEDEN SOM ANDET OG MERE END ARBEJDSKRAFT, OG VI SKAL SPØRGE OS SELV:
HVAD ER DET, VI TAGER MED OS I LIVET FRA FORENINGSFÆLLESSKABET OG DE KREATIVE AKTIVITETER? HVORDAN SKABER MAN DE BEDSTE RAMMER, OGSÅ FOR NYE GENERATIONER?
I Landsgardeforeningen genkender vi udfordringen med manglende frivillige i driften ude hos medlemsforeningerne, og til alt det, som ikke handler om den musiske udfoldelse og samværet. Om det er at få besat en kassererpost, at finde folk der kan køre instrumenter, at finde hjælpere til loppemarkedet, eller noget helt andet. Vi skal rette fokus på den frivillige deltagelse frem for på frivilligt arbejde. Det er vores ønske for foreningslivet i 2024.
Det er med baggrund i disse tanker, at Landsgardeforeningens bestyrelse, har formet Strategien for 2024 – FORANKRING.
Vi skal tillbage til kerneproduktet, prioritere og målrette vores aktiviteter.
Forankring LOKALT – Forankring NATIONALT og Forankret i UNGDOMMEN
Når strategien er endeligt godkendt, laves der en konkret og målbar handleplan.
Forankring LOKALT
Grundet det førnævnte pres på foreningslivet, vil bestyrelsen prioritere den lokale forankring stærkere. Vi vil i endnu højere grad forenkle vores medlemsforeningers allerede pressede dagligdag.
Det handler i bund og grund om at forenkle foreningsarbejdet, der efterhånden er druknet i GDPR, hvidvaskregler og tilladelser.
Derudover, vil bestyrelsen arbejde hen imod at kunne yde økonomisk støtte til lokale arrangementer.
Forankring NATIONALT
Hvis man siger man er med i en garde eller man er i Landsgardeforeningen, skal man ofte uddybe hvad det er. Men så snart man siger ’’dem der spiller til byfesten, til juletræstænding, ned ad gågaden, osv.’’, så vil langt de fleste med begejstring genkende det.
Vi skal have spredt kendskabet til garderlivet langt mere, og vi anerkender, at det kræver et nyt blik på os selv og en ny tilgang til metoden, hvis man skal genopfinde garderkulturen.
Vi skal have den gode historie om garderlivet ud og vi skal forankres i den nationale bevidsthed.
Det arbejde skal ske hos os selv og i vores stærke partnerskaber med øvrige landsorganisationer gennem AKKS og Amatørmusik Danmark. Amatørkulturen generelt lider under samme udfordringer som vores, og derfor skal vi fortsat samarbejde og være en aktiv deltager i det nationale amatørkulturliv.
Forankring i UNGDOMMEN
Vi har allerede taget flere skridt på vejen mod at vores aktiviteter skal være forankret i ungdommen, og nu går vi videre – eller måske nærmere i en lidt anden retning. Vi ønsker fortsat at arbejde hen imod at have en ung repræsentant i hver garde, som LGF kan have direkte kontakt med. Vi anerkender dog samtidig, at eksempelvis en ungeweekend ikke har tiltrukket nok, og vi vil derfor ikke komme med en løsning på forhånd, som der kan vise sig ikke at være behov for – ikke som det er lige nu i hvert fald.
Med den medlemssammensætning vi har, skal der naturligvis være plads til alle aldre, samtidig med, at alt det arbejde vi gør, er forankret i, at vi er en ungdomsorganisation. Vi har allerede etableret et ungefokus. Det skal bevares, men gentænkes.
Hvordan skal det opnås?
AKKS har i samarbejde med antropologen Tine Sønderby udgivet rapporten ”Spil med!”, der afdækker både udviklingspotentialer i foreningslivet og hvordan foreningslivet kan blive bedre til at rumme flere unge. Flere garderkorps har deltaget i dette projekt.
Ikke overraskende er en af konklusionerne, at det er foreningernes generelle sociale og organisatoriske liv, der skal styrkes for at kunne nå de unge. Derfor foreslår rapporten, at foreningerne arbejder strategisk med rekruttering og motivation samtidig med, at de giver plads til de unge selvorganiserede. Det handler om at introducere nye generationer for foreningsarbejdet, og om give plads til deres egne ideer.
For at dette kan opnås skal der skabes en lokal forankring, øget stabilitet, og rum for udvikling og motivation, hvilket vi vil bidrage med ved at udarbejde:
- Kontrakter, som foreningerne lokalt kan bruge
- Guides i jura og formalia, som foreningerne lokalt kan bruge
- Majorbog, som der undervises i på kurser, samtidig med, at foreningerne lokalt kan bruge den
- Distribution af arrangementer der tager højde for mindre instrument-sammensætninger
- Udvikling af numrene fra MAGI, så der bliver flere muligheder for sammensætninger
- Udvikling af lederuddannelsesmodul for unge til kurset i februar 2025
- Pulje der kan ansøges. Retningslinjer mv. for sådan en pulje, vil blive udviklet i 2024 og implementeret i 2025, og skal skabe plads til nye tanker og idéer. I et samarbejde med Tine Sønderby vil vi bruge rapportens resultater og videreudvikle dem målrettet garderlivet. Vi vil undersøge hvordan garderkorpsene bedst kan hverve og fastholde deres medlemmer, og hvordan LGF bedst kan understøtte den proces. Det er noget vi har talt om før – nu gør vi det i en struktureret form, med eksternt bidrag. Tine vil have faciliterede samtaler med medlemsforeningerne, herunder garderne selv, så vi sikrer nye tiltag bliver forankret i ungdommen. Baseret på dette arbejde, vil vi skabe fornyet synlighed ved målrettet markedsføring – ikke fra os selv, men ved hjælp fra professionelle brandingeksperter. Vi skal have afklaret hvordan resultaterne fra ovenstående arbejde, kan målrette vores indsats for øget kendskab til og synlighed for garderlivet. På den baggrund udvikles der en kampagne, som skal skabe øget forankring nationalt.